Arkadaşlık siteleri ile aşkı bulmak sadece hikaye mi

15.09.2021
2.242
Arkadaşlık siteleri ile aşkı bulmak sadece hikaye mi

Arkadaşlık siteleri, gönlü, yüreği veya yatağı boş olanların takıldığı sanal yerler mı?

Arkadaşlık siteleri neden bu kadar popüler? Bu sitelerde aşkı bulmak mümkün mü? İnsanlar arkadaşlık sitelerinde gerçekten aşkı bulmanın peşinde mi? Veya ‘biz arkadaşlık sitesinde aşkı bulduk mutluyuz’ diyenlerin hikayeleri gerçek mi? Yoksa bunlar sanal ortamdaki dayanağı olmayan asılsız ve tiraj yakalamak isteyen hikaye yazarlarının senaryosu mu? İşin ilginç yanı bütün bu durumlar aynı anda söz konusu. Ve ayrıca metin yazarlığı denen bir sektör var 🙂 Metin yazarları aslına uygun hikayeler yazma konusunda iyiler. Yani bundan yüzde yüz emin olmamız için şahısları bulup sormamız gerekir.

Tanışma hikayelerinin gerçek olma ihtimali

Hani özetle, aşkı bulduk, evlendik falan diyenler doğruyu mu söylüyor sizce? Siber alem Pempe panjur gibi siteleri bilirsiniz. Bu isimler Türkiye’nin en popüler arkadaşlık siteleri arasında başı çekiyor. Bu sitelerin ana sayfalarındaki evlilik hikayelerinin aslı astarı nedir acaba düşündünüz mü ? Ben düşündüm de! Ne yalan söyleyeyim inanıyorum da. Şöyle bir analiz yapın. Her 100 bin kişiden 2 – 3 çift birbirine aşık olup evlenmesi istatistiksel açıdan çok olağan. Bu kişiler evlilik ve tanışa hikayelerini aracı olan bu sitede paylaşsalar, işte size gerçeği yansıtan bir tanışma hikayesi. Ancak milyonlarca üyenin içinden 10 15 çiftin hikayesi gerçeğe örnek teşkil eder mi? Neden olmasın? Kimse kimseyi zorla evlendirmiyor o da ayrı bir hikaye. Sonuç olarak bunca kadın erkeğin olduğu bir toplulukta evliliklerin olması zaten beklentiler arasında.

Aşk mı ciddi ilişki mi?

arkadaşlık siteleri ve aşk

Günümüzde ilişki arayışı ve paralel olarak arkadaşlık sitelerine olan ilgi gittikçe artıyor. Buna istinaden sürekli yeni uygulama ve web siteleri ortaya çıkıyor. Bu arkadaşlık sitelerinin bazıları hiç bir işe yaramazken bazıları çok popüler. Peki bu arkadaşlık siteleri ile aranan aşk ve duygusallık mı yoksa seks mi? Aşk kimileri için sadece cinsellik, kimilerini hayata bağlayan veya kimilerininkini de tepetaklak eden bir olgu.

Bu arada Hürriyet gazetesi Kelebek magazin sayfasında uzmanlar tarafından yayınlanmış muhteşem bir yazı var. İnsanların ilişki arayışının ardında yatan nedir? Olay sadece seks mi ? Yoksa aşk bir anlam teşkil etmiyor mu? Veya aslolan aşk mı? Linkteki yazı bu soruları ele almış. Aşk mı Seks mi ? Ama bu yazı gideceğiniz yazıdan çok daha lezzetli onunda altını çizeyim 🙂

Aşkın insanın karşısına nerede çıkacağı hiç belli olmaz. Bazen yolda, bazen barda belki de arkadaşlık siteleri ve aşk uygulamaları gibi yerlerde. Bazen de başka insanlar vesile olur tanışmalara. Arkadaşlık ortamı falan yani. Aşk için piyango gibi desek yeridir. Neyse ki yalnız değiliz bu arayışta. İnternet çağındayız ve bir çok insan aşk ve cinsellik kavramlarının karmaşasında kendine partner arıyor. Kimileri buna aşk diyor kimilerinin de bu arayışın adını koyduğu falan yok. Yani farklı niche siteleri kontrol ettiğimde; Yapılan araştırmalarda insanların aşk aradığı kanısı yaygın gibi.

Arkadaşlık siteleri ile aranması gereken aşk mıdır veya aşkın aranması gereken yerler arkadaşlık siteleri midir?

Bizim toplumumuzda, özellikle erkekler, çöp çatan sitelerinin doğru kişiyi bulmak için uygun yerler olmadığı düşüncesinde. Gerçi bizim toplumda erkeklerin ne düşündüğü biriyle tanıştığı anda da değişebiliyor. Çünkü bir kadın ve erkeğin bir araya geldiklerinde nasıl bir kimyasal uyum olacağını kimse bilemez. Sonuçta çöp çatan uygulaması sadece bir aracı. Ancak ataerkil kültürün erkekleri çöp çatan uygulamalarındaki bayanlara çok güvenmiyor. Yani cinsel amaç olarak evet ama evlenmek için hayır gözüyle bakıyorlar. Bir de şöyle bir şey var; Arkadaşlık sitelerinin adı çıkmış! Hani Facebook’tan tanışsalar belki olabilir. 🙂 Hani, Facebook eş dost akraba yeri ya, o yüzden Facebook tanışmaları biraz istisna oluyor. Çünkü tanıdığın tanıdığı vs gibi faktörler var. Ancak arkadaşlık siteleri çoğunlukla anonim kişilerden ibaret. Muhtemelen önyargıların temeli de budur.

Şu olasılığa da değinmek isterim. Sanal ortamlarda insanlar ciddi bir ilişki arasalar da, çoğu zaman tek gecelik ilişkilerin yeri de yine bu arkadaşlık siteleri. Hani bunu bilmeyen yok. Özellikle Son dönemlerde tüm dünyada yayılan Tinder en popüler arkadaşlık siteleri deyince ilk akla gelenlerden. Bu site bir hayli popüler bir durumda. Tinder deyince insanların aklına ilk gelen şey tabiki sex partneri. Haricen ilişkilerin başlangıçları böyle olsa da gidişat iki kişi arasında şekil bulur. Örnek teşkil etmesin ama genel evde tanıştığı kadınlarla evlenen erkeklerin hikayelerini duymuşsunuzdur. Neden olmasın? Sonuçta aşk bu!

Arkadaşlık sitelerinden elde edilebilecek tek şey, gecelik ilişkiler mi?

Ya aşkı bulursam? İşte orasını kimse bilemez! Sonuç olarak insanların saza bara giderek partner bulmasıyla cep telefonlarındaki uygulamalar ile partner bulması arasında çok temel farklılıklar yok. Tek fark birinde gerçek hayatta görüyorsunuz diğerinde ise resimlerle yetinerek tanışıyorsunuz. Yani iletişim bazında çok farklılıklar var tabi de İşte tanışma anlamında farklılık yok demek istiyorum. Elbette yüz yüze tanışmak çok ayrı bir mesele.

İnsanların bir biriyle tanışmak için arkadaşlık sitelerini kullanıyor olmaları son derece normal. Keza aşk arayışı temelde cinsellikle orantılı ilerleyen bir istek. Yani canı aşk isteyen arkadaşlık sitelerine giriş yapıyor 🙂 Elbette elimdeki ıspatı olan verilere dayanarak yazmıyorum. 🙂 Sadece gözlemlediğim bir izlenimim bu.

İnsanlar aşkı veya seksi bir birinden ayırıyor mu ?

Arkadaşlık sitelerine üye olan çoğu insan temel içgüdülerinin de tetiklemesiyle bir sisteme üye oluyor. Hatta bazıları profillerine olan inandırıcılığı arttırmak için gold üyelikler satın alıyor ve daha kolay partner bulabiliyorlar. Aşk, seks isteğiyle güdümleniyorsa, insanlar bu arayışta doğru kişiyi bulana kadar farklı farklı arkadaşlık sitelerini kullanıyor veya kullanmaya devam ediyor olabilir. Arayışın biteceği yok. Kişilerin aradıkları aşk mı seks mi konusuna istinaden bulduğum bir naşka yazının linki altta.

https://www.hurriyet.com.tr/aile/yazarlar/serap-duygulu/internette-ask-baska-midir-401958

Aşk ve zihinsel uyum meselesi

Yâni demem o ki aşk aranıyor, isteniyor bir şekilde. Olan var olmayan var. Herkes özgür olmak konusunda o kadar özgür de değil. Ayrıca herkes yeteri kadar şanslı da değil. Bir çok kadın ve erkek sosyalleşme konusunda yeterli cesareti de gösteremiyor. Sonuç olarak doğru kişiler bir araya gelemeyebilir. Belki daha farklı şekilde aramak gerekiyor aşkı. İlgi alanları mı ortak olsa? Ama yok olmaz, o zaman belki sıkılırız birbirimizden! 🙂 Farklı ilgi alanları olsun falan? Daha uzun sürsün ilişki ilginç olsun. E o da muamma öyle mi ki falan… Çok karışık bu işler. Bu uyumu sağlamak için arkadaşlık siteleri algoritmaları kullanıyor. E tabi algoritma basit bir mesele çünkü neredeyse yüzlerce soruyu cevaplatarak gerekli verilere bu algoritmaya siz veriyorsunuz. Buna iler de biraz daha değineceğim.

Tanışmaların geçmişi

Düşünüyorum da bazen, eskiden insanlar nasıl tanışırlarmış diye? Yâni mutlaka yolu yordamı vardı elbette. Ama ne bilim yani yine de soruyorum. Ve o kadar çok şey yazasım geliyor ki düşündükçe! Geçmiş zamanda unutulup gitmiş ne aşklar yaşanmıştır oysaki. İnsan ilişkilerinin geçmişini, tarihini düşünmek bana çok ilginç ve heyecan verici geliyor. Geçmiş zamanları düşünsenize bir. Mobil telefonlar bile yoktu o dönemlerde. Daha doğrusu olanlar da iş görecek türden değildi. 🙂 Eski dönemlerde tanışma veya çöpçatan uygulamalarının olmaması nasıl da zor bir dönemdir kim bilir! Zaten çevrim içi tanışma uygulamalarının geçmişi son 20 yılın mevzusu.

Teknolojik altyapılarının hazır olması ve bunun yanı sıra uygulamaların insanların kullanımına sunulması bile telefondan bir hayli zaman sonra geldi. 90’larda mobil cihazların hayatımıza girmesiyle tanışma ve ilişkilerin şekli de değişti… 90’lar dönemi kendi içinde bambaşka bir hikaye. Biz zaten bilsek bilsek 90’ları biliriz. Yüzlerce yıl öncesinde olup bitenleri ancak tarih kitaplarında okuyabiliriz. Arkadaşlık siteleri iyiki de var diyorum başka bişi demiyorum. İnsanlarla tanışmanın en güvenli yolu olduğu tartışılır ama tanışmanın günümüzdeki en önemli yollarından bir tanesi.

Arkadaşlık siteleri 90’larda popülerleşti

Bu yazıyı okuyan çoğu kişi (özellikle 90’ların genç kuşağından biriyseniz) geçmişi ve geleceği bıçak gibi kesen tam o çizgiden geçti ve bu geçiş aşamalarında, yer yer kaybolduk. 90’ları gören bizler artık büyüdük ve yeni nesli gözlemliyoruz. Hani internetteki bir arkadaşlık sitesinde biriyle tanışma ve hayaller kurmanın ilk başları. 90lar evet! Sohbet siteleri falan yeni yeni ortaya çıkıyordu. İnsanlar chat kafelerde sabahlıyordu. Bir sohbet furyası patlak vermişti.

Herhalde o dönemler pavyonlar tavernalar vb eğlence mekanları full çekiyordu. 90’lar ayrıca Bar taverna vs gibi yerlerin de yavaş yavaş sonunun geldiği bir dönemdi. Çünkü internet olgusu hayatımıza giriyordu. O dönemler “Evde oturmak OUT dışarıya çıkmak IN ” di 🙂 Bugün ise durum çok farklı ve birilerini uygulamalar aracılığıyla bulmak an meselesi. Sanal ortamda ilişkiler öylesine patladı ki. Ardından sosyal medya girdi hayatlarımıza ve derken tüm dengeler yavaş yavaş yerini buldu. Çünkü iletişim artık her yerde. İletişimin dibine dibine vurabilecek kadar elimizin altında her şey. Ama buna rağmen sanki ilişkiler kopuyor gibi geliyor insana değil mi? Üstelik bir mesaj uzaktayız birbirimize. Gerçek hayatta merhaba demeye çekindiğimiz kişilere bile merhaba demenin yolunu böyle bulduk. E tabi aynı arkadaşlık sitesinde karşılamışsak.

Arkadaşlık siteleri ve Ciddi ilişki konseptleri

Ciddi düşünen insanların olduğu evlilik sitelerini biliyorsunuz değil mi? Onları ciddi yapan nedir? Örneğin Tinder gibi milyonların girdiği bir arkadaşlık sitesiyle, özellikle Türkiye’deki ciddi evlilik sitelerinin konsepti sizce aynı mı? E işte benzerlik gösteriyor. Ancak Türk sitelerinin konseptleri falan daha ciddi hani. Ciddiyet olmasa dahi, konsept ciddi evlilik sitesi olunca insanlar daha fazla rağbet gösteriyor. Belki de fikir boyutunda insanlara cazip geliyor falan. Hani ciddi bile olmasalar sırf kadın erkek evlenmesi normal diye konseptin ciddi oluşu veya evlilik sitesi oluşu kitlenin aklında başka bir izlenim uyandırıyor. Ne yani her giren evlenseydi bu siteler halen ayakta durur muydu? Demek ki konsept yeterli değil. Ama fikir boyutunda güzel.

Arkadaşlık sitelerinde ve gelişmiş kişilik envanterleri

Özellikle psikologlar ile çalışan ve benzeri kişilik envanterleri oluşturarak kullanıcılarının genel davranış analizleriyle tamamen sağlıklı bir arkadaşlık ilişkisi kurmak üzere algoritmalar geliştiren bazı siteler veya şirketler bu işte son derece başarılı. Yani bunlar arkadaşlık sitesi projesini iyi bir konuma taşımış bu işte başarılı olmuş şirketlerdir. Siberalem, Pembepanjur, ecift.com gibi en bilinenleridir. Türkiye’nin en bilinen arkadaşlık siteleri başlıklı yazımızdan en popüler arkadaşlık siteleri ile alakalı ayrıntılı yazımıza bakabilirsiniz. Bu sitelerin neredeyse hepsi bu derin algoritmalardan oluşan yüzlerce soru hazırlamışlar. Bu sorular elbette size en iyi partneri sunmak için yapay zekayı kullanıyor. Yani sizin cevaplarınıza uygun kişileri size öneriyorlar.

Yazımın başında anlatmaya çalıştığım insanların gönlü yüreği ve yatağı üçlemesine dönersek. Diyebiliriz ki, insanların birlikteliklerin adını ne koyduklarının önemi yok! Keza bir gecelik ilişki veya daha da uzun süren ilişkilerin temelinde yatan çoğu zaman cinsellik olsa da, bilindiği üzere aşkın doğası sadece cinsellik ile sınırlı değildir. Açıkçası aşk’ın tanımını yapıp yazımın konudan çıkmasını istemem zira konumuz arkadaşlık siteleri. Teknoloji firmaları her ne kadar kişilik analizleriyle kendi arkadaşlık siteleri için daha sağlıklı ilişkiler sunmak için uğraşsa da üyelerinin gerçek hayatta karşılaşmalarına kadar olan süreçten sonra ellerinden hiç bir şey gelmez.

Çünkü insan kimyası algoritmalardaki süper mantıklı kod sorguları gibi çalışmaz. Zaten arkadaşlık siteleri için, karşılıklı tanışmaların, yazılımsal düzeydeki davranış analizi önemlidir. Bu algoritmalar kişilerin gerçek hayatta karşılaştıktan sonraki uyumu için basit tahminler geliştirir. E artık yer mi yemez mi orasını kimse bilmiyor aslında 🙂

Arkadaşlık siteleri ve bilimsel veriler

Yani en iyi kişilik envanterleri bile kişiler bir araya geldiğinde tamamen çökebilir. Hani elektrik almak denen şey var ya, işte o olmadan hiç bir şey olmuyor. Elektrik alma meselesi aslında, biriyle cinsel anlamda birlikte olmayı istemek ve istememek arası gibi bir durumdur. Keza hemen şunu da hatırlatmak da fayda var. Her seks yaptığımız kişiye aşık olamayabiliyoruz. Yani, temel içgüdümüz bazen evlenecek ve eğlenecek kişileri birbirine karıştırabiliyor. E ne de olsa söz konusu insan ise sonuç asla hesaplanamaz 😘 Ayrıca bu elektrik meselesini kolay kolay kimse yazılıma dönüştüremeyebilir veya hesaplayamaz🤗 Sorun yazılımda değil, insanda!

Yâni arkadaşlık sitelerinin kişilik envanterlerini oluşturan psikolog veya kurucuları bu ve benzeri durumlar için yazılım ve psikolojiyi birleştirir. Verileri toplarlar ve algoritmalara dönüştürürler. Bu algoritmayı yazılımcılar sisteme entegre eder. Bu kötü mü? Tabiki hayır. Yeterli mi? Hiç yoktan iyidir.

Aşk ihtiyacı, duygusallık, arkadaş edinme, yalnızlık gibi sebeplerden ötürü arkadaşlık siteleri her zaman var olmaya devam edecek. Profesyonel arkadaşlık siteleri ve veri şirketleri her zaman daha iyisini yapmak için yeni şeyler sunacaklar. Çünkü gelişen teknolojiyle birlikte insanların ihtiyacı olan şeylere erişim de kolaylaşıyor. Örneğin herkes aşk aramıyor dikkat! Kimileri ne aradığı konusunda gayet net veya hali hazırda zaten aşka sahip olanlar da var. Bu kullanıcılar çoğunlukla temel içgüdü doğrultusunda sadece anlık mutluluklar arıyor. Bu yüzden sadece cinsellik odaklı hizmet veren sitelere yöneliyorlar. Bu tür cinsellik odaklı siteler değilse bile belki bu sitelerin gelecekte neye dönüşebileceğini merak ediyorsanız, geleceğin arkadaşlık siteleri başlıklı yazıya mutlaka bir bak.

YAZAR BİLGİSİ
YORUMLAR

Bir Cevap Yazın

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.